Vælg en side

PODCAST:
Grønlandske Livshistorier
– fortalt af unge / studerende

De unge, som I skal høre, kommer fra mange steder i Grønland eller måske fra Danmark.

De fortæller om deres opvækst og deres liv. De fortæller om deres tanker og omgivelser og om det Grønland, de lever i, deres opvækst og drømme om fremtiden.

Med podcasten får vi indblik i de unges fortællinger om hverdagen og de særlige begivenheder, der har præget dem. Det er personlige historier, som de unge selv tilrettelægger, optager og producerer.

Disse historier kan være med til at give et indblik i de unges liv.

De har blandt andet valgt at fortælle om naturen, jagten, fritidsjobbet og håbet om fremtiden. Nogle har også valgt emner som skilsmisse eller det at flytte ofte. Musik, Fortnite eller kæledyr. Alt sammen historier som kan give et indblik i Grønland, som det er i dag, og som de tror eller håber, at det bliver i fremtiden.

Marsvin giver glæde

Aviaya Hjortsbjerg er 13 år gammel og går i 8. klasse på Nuuk Internationale Friskole. Hun har to marsvin, Snowey og Skylar. De er hendes et og alt og giver hende lyst til at stå op om morgenen. Hun bliver interviewet af sin klassekammerat Ivi Luna Olsen, mens hun...

Kunst i hverdagen

  Jeg hedder Anna-Sofie Østergaard og er 13 år gammel. Jeg går på Nuuk Internationale Friskole i 8. klasse. Min podcast handler om kunst, fordi jeg selv laver kunst og kan lide at se på andres kunst. Jeg fortæller om, hvad kunst betyder for mig....

Skilsmisse – to sprog og to kulturer

Mit navn er Ivi Luna Olsen, jeg er 13 år og går på Nuuk Internationale Friskole. Jeg har interviewet Aviaya Hjortsbjerg omkring hendes forældres skilsmisse. Aviaya bor hos sin mor i Nuuk, mens hendes far er flyttet til Danmark, og det ændrede en masse ting. Aviaya...

RIG – internationalt sportsstævne

 Reykjavik International Games, RIG, er et sports-event på Island, der finder sted hvert år. Jeg hedder Andreas Tonnesen og går i 8. klasse på Nuuk Internationale Friskole. Jeg har valgt at lave en podcast-episode om RIG, fordi jeg selv har været med til det som...

Affald i den grønlandske natur

 Jeg hedder Malik Benjaminsen, og jeg er 29 år gammel. Jeg går på 1.Z på GUX Sisimiut. Jeg har valgt emnet biologi, fordi jeg selv gerne vil være biolog. Det vil jeg, fordi jeg elsker naturen, både dyr, planter og naturen som helhed. Jeg elsker den fred, man kan få...

Mit fritidsjob – min fremtid

Jeg hedder Paarnannguaq Blytmann, og jeg går i 1. Z i GUX Sisimiut. Jeg har valgt emnet fritidsarbejde, fordi jeg selv arbejder i fritiden. Derfor vil jeg gerne vide mere om, hvordan andre mennesker har det med at arbejde i fritiden. Gør de det kun for pengenes skyld?...

Hele familien spiller bordtennis

Jeg hedder Arnakkuluk Nielsen, og jeg går i 1.Z på GUX Sisimiut. Jeg har valgt emnet bordtennis, fordi jeg selv spiller bordtennis sammen med hele min familie. Jeg har interviewet Niels Nielsen, som har været bordtennistræner i foreningen Bat 98 i mange år. Derefter...

Vigtigt at opleve andre kulturer

Jeg hedder Sebastian Bidstrup Johansen, og jeg går I 1.Z på GUX Sisimiut. Mit emne er AFS, American Field Service. Det er en frivillig organisation, som arrangerer udvekslingsrejser for unge over hele verdenen. Jeg har valgt dette emne, fordi jeg var i Kenya med min...

Grønlandske Livshistorier – fortalt af unge

“Grønlandske Livshistorier – fortalt af unge” er et projekt, som er udtænkt og skabt af journalisterne Iben Danielsen og Annelise Mølvig.

Ideen opstod, fordi Grønland i år markerer 40-året for hjemmestyret og ti-året for selvstyret. Det handler om identitet og kommunikation. Der er historier, som må fortælles, fordi de er unikke, sjove, vigtige i hverdagen eller årsag til en livsændring eller en skelsættende begivenhed.

Sådanne historier sætter perspektiv på det levede liv og livsvalgene. Også for unge mennesker.

Unges egne valg

Disse podcast-episoder er udviklet, produceret og fortalt af unge, og de er resultatet af et kursus i fortælling og en introduktion til podcast-mediet. Inden en historie skal fortælles, er det godt at få struktur på den og få opmærksomhed på det unikke i den.

I forløbet har vi diskuteret med eleverne, hvad der er en god historie, og hvordan man vinkler og vælger.

 

Vi har talt temaer og sansernes brug, når man arbejder med det auditive medie, podcast. De er blevet præsenteret for redskaber til at genkalde oplevelsen i flere dimensioner, i farver og med lyde. Eleverne har arbejdet med deres egne livshistorier, eller såkaldte livstykker, og så har de fået inspiration og coaching til at finde en person eller flere, som kunne perspektivere det til deres personlige podcast-episode.

På arbejde med smartphone

Eleverne har lavet deres podcast-episoder alene med mobiltelefon, og disse optagelser, både interviews og baggrundslyde, er siden blevet bearbejdet i Hindenburg, som er podcastens redigeringssystem. Det er et nemt og intuitivt redskab.

Eleverne har først lavet et klippemanus, hvorefter de er gået i gang med at redigere udsendelsen, fundet podsafe musik og lagt deres lydeffekter på. Derefter har de lagt intro- og outro-speak på samt skrevet tekster til podcast-episoderne på hjemmesiden.

Share This